Ons profiel

Al meer dan 50 jaar ervaring

Betrouwbaarheid

In de woelige wereld van visserij en scheepvaart is Hoekman Shipbuilding uit Urk een haven van kwaliteit en betrouwbaarheid. Een plaats waar reders al meer dan 50 jaar aanleggen voor het installeren van motoren, machines en alle andere aan boord benodigde systemen. Hoekman Shipbuilding fungeert als hoofdaannemer als het gaat om de bouw van nieuwe kotters, trawlers, olieboten, sleepboten, coasters enz. Daarnaast verzorgen wij ook de complete technische modernisering van bestaande schepen.

De klant

Uitgangspunt bij Hoekman Shipbuilding wordt gevormd door de wensen van de klant. Die staan iedere keer weer centraal, in de informele en gemoedelijke sfeer die zo kenmerkend is voor Hoekman Shipbuilding en de plaats Urk. Een eigen ontwerp- en tekenafdeling integreert ideeën en wensen in het definitieve ontwerp. Het initiatief ligt overigens niet alleen bij de klant. Bij Hoekman zijn we nauw bij de onderneming van onze klanten betrokken en dragen we ook zelf oplossingen aan.

Korte lijnen

Leidinggevenden bij Hoekman staan dichtbij de klant én hun medewerkers. De korte lijnen in het bedrijf zorgen er voor dat wensen snel kunnen worden gerealiseerd, tegen zo weinig mogelijk kosten. Dat soepele samenspel met de klant is kenmerkend voor Hoekman Shipbuilding.

Perfecte samenwerking

Een perfecte samenwerking is er ook met de diverse toeleveranciers. Het grote voordeel van de vestiging op Urk, één van de belangrijkste vissersplaatsen in West-Europa, is dat er een ruim aanbod is aan in de scheepsbouw actieve bedrijven. Cascobouwers, schilders, timmerbedrijven, installatiebedrijven elektrotechniek; ze zijn allemaal op Urk aanwezig. Hoekman werkt met diverse ondernemingen, die allemaal binding hebben met de scheepvaart, al vele jaren samen. Als tandwielen grijpen ze op het juiste moment in elkaar. In verschillende samenwerkingsverbanden, afhankelijk van de aard van de opdracht, wordt daarom iedere keer weer een fantastisch staaltje Hollands vakmanschap afgeleverd.

Frisse kijk

De wortels van Hoekman Shipbuilding liggen in de visserij. Veel ervaring is er opgedaan in de boomkorvisserij. Maar ook in de andere visserijsectoren, zoals bijvoorbeeld pair trawling en Twin Rigg visserij in Engeland en Ierland, zijn diverse kunststukjes vertoond. Met een frisse kijk op dit type schepen werden, met behoud van de Hollandse degelijkheid, machines, motoren en RSW-systemen geïnstalleerd. Op deze wijze zijn door Hoekman Shipbuilding in samenwerking met diverse onderaannemers tientallen complete schepen van de klanten afgeleverd. Hoekman is tot slot ook actief buiten de visserij. Hoekman Shipbuilding heeft al meerdere coasters, sleepboten en olieboten gebouwd. Verder zijn motoren en machines bijvoorbeeld ook geplaatst op binnenschepen en sleepboten.

Samenvattend kunnen we stellen dat bij Hoekman:

  • de klant centraal staat;
  • 50 jaar knowhow aanwezig is betreffende techniek op zee- en binnenvaartschepen;
  • betrouwbaarheid voorop staat;
  • korte lijnen zorgen voor een soepel overleg met de opdrachtgever en een precieze uitvoering van wensen;
  • er een perfecte samenwerking is met plaatselijke toeleveranciers;
  • met een frisse kijk ook in andere sectoren technische problemen worden opgelost.

 

Geschiedenis
In de woelige wereld van visserij en scheepvaart is Hoekman Shipbuilding uit Urk een haven van kwaliteit en betrouwbaarheid.

 

Vijftig jaar in vogelvluchthttp://www.hoekmanshipbuilding.nl/uploads/1180099179_7846.jpg

Het familiebedrijf is door de broers Albert en Lucas Hoekman gestart in 1961. De eerste jaren heeft het bedrijf zich toegelegd op reparatie aan de vloot en inbouw van motoren. Ook reparatie aan motoren werd tot volle tevredenheid van de klanten uitgevoerd.
Verder werd tussendoor af en toe een geheel nieuwe viskotter opgeleverd en hiermee werd een geheel nieuwe weg ingeslagen. Later, toen de reparatie aan de vloot minder werd, is men zich geheel gaan toeleggen op de nieuwbouw van schepen. Na een behoorlijke vloot van nieuwbouw schepen te hebben opgeleverd, werd ook een weg ingeslagen naar het buitenland. Geheel andere soorten schepen voor andere visserijen werden ter hand genomen en tot volle tevredenheid van de klanten opgeleverd.
Zo werd er indertijd begonnen met inbouw van motoren van 20 pk tot momenteel 5000 pk, met daaromheen natuurlijk de nodige hulpwerktuigen.

Waren de eerste visserijlieren riemgedreven vanaf een riemschijf aan de voorzijde van de hoofdmotor, later werden deze elektrisch aangedreven. Daarnaast werd ook hydraulische aandrijving, zowel hoge- als lagedruk hydrauliek toegepast.

De eerste nieuwbouw schepen werden gemaakt als boomkor kotters. Later werden er ook schepen gemaakt en ontwikkeld voor andere visserij soorten, zoals o.a. RSW-trawlers voor de makreel en haring visserij, twin-rigg schepen, diepzee trawling voor het vissen op diep water in de oceaan, Euro kotters met verschillende mogelijkheden, zoals garnalen visserij, boomkor visserij en twin-rigging.

Ook schepen buiten de visserij werden en worden regelmatig ter hand genomen voor alle voorkomende werkzaamheden.

http://hoekman.webmind.nl/uploads/1180099089_4748.jpgDoor alle soorten van werkzaamheden op te pakken door de jaren heen, is er een grote ervaring ontstaan. Daardoor kunnen wij de juiste voorlichting geven aan de klanten die met vragen komen

Door de neergang in de visserij is Hoekman Shipbuilding zich naast de visserij ook gaan richten op de bouw van binnenvaartschepen, duw- en sleepboten en andere vaartuigen. Sinds deze tijd zijn al meerdere van deze schepen door Hoekman gebouwd en afgeleverd. Ook deze schepen zijn aan de klanten tot grote tevredenheid afgeleverd.

Het resultaat van deze gebouwde schepen kunt u vinden in ons portfolio op onze website.

 

 

Reeds gebouwd