Masterplan duurzame visserij

 

Het innovatieproject Masterplan Duurzame Visserij (MDV) is erop gericht om baanbrekende innovaties te onderzoeken en te realiseren in de Nederlandse visserijsector. Herstructurering van de visserijvloot is pure noodzaak omdat de huidige vissersschepen een ontoereikend verdienmodel te zien geven.

De doelstelling van het MDV is een economisch en ecologisch zo duurzaam mogelijk verdienmodel in de (platvis)visserij te ontwikkelen. Meer informatie over de historie en traject van het MDV is te vinden onder: Onderzoek en Resultaten van het MDV.

SMDV

Op dit moment wordt het casco van het schip in elkaar gelast en is Hoekman Shipbuilding druk bezig met het intekenen en voorbereiden van de afbouw van het MDV-schip. In onderstaand filmpje krijgt u een impressie van de bouw van het schip.

 Vrijdag 28 november zijn er weer nieuwe foto's gemaakt van de vorderingen van de bouw van het MDV-schip. Hieronder ziet u een overzicht van de vorderingen.

Nu het MDV-schip bij Hoekman Shipbuilding voor de kade ligt zijn we druk bezig met het inbouwen van alle benodigdheden aan boord van het schip zoals het visruim, de machinekamer, enzovoort. Hieronder volgen een aantal foto's van de vorderingen van de inbouw van dit revolutionaire vissersschip. Met achtereenvolgens de hulpgenerator, het gasoliesysteem,  en het koelwatersysteem.

Vrijdag 20 maart is de motor van de hoofdgenerator geplaatst. Deze motor is verantwoordelijk voor het opwekken van onder andere de elektriciteit van de hoofdmotor en het aandrijven van de hydrauliekpomp. Op de foto's hieronder is te zien hoe de motor aan boord gebracht wordt.

Vrijdag 10 april heeft Hoekman Shipbuilding de navigatiemast geplaatst op de stuurkast van het MDV-schip. Met het plaatsen van de navigatiemast is dan ook het hoogste punt van het schip bereikt. Verder zijn in de machinekamer de elektrische componenten geplaatst en is een begin gemaakt met het plaatsen van de visverwerkingsmodule.

Donderdag 23 april hebben de mannen van Hoekman Shipbuilding een drukke dag gehad. De kranen op het voordek en de achtermast zijn toen geplaatst evenals de beide netten rollen en 3 lieren. Ook de inbouw van de machinekamer loopt lekker door. Evenals het intimmeren van de verblijven en de stuurhut. Het visruim en de visverwerkingsruimte worden op dit moment gepolyesterd.

 

Vrijdag 5 juni is de MDV 1 'Immanuël' overgedragen aan de eigenaars. De reis gaat nu naar Den Helder waar de kotter visklaar gemaakt wordt. De MDV 1 zal donderdag 11 juni voor het eerst een korte visreis maken. Hierna worden de normale visreizen gemaakt. Dit gebeurt nu nog via het twinrig principe. Later in het jaar gaat de MDV1 vissen met een puls-twinrig.

Hoekman Shipbuilding wenst de bemanning van de MDV 1 'Immanuël' vele goede visreizen en natuurlijk een behouden vaart.

 

 

Indien u interesse hebt in dit duurzame vissersschip of u wilt samen met ons kijken wat wij hierin voor u kunnen betekenen dan kunt u contact opnemen met Hoekman Shipbuilding.